امام حسین (ع): حذر کن از مواردی که باید عذرخواهی کنی ، زیرا مؤمن نه کار زشتی انجام می دهد و نه به عذرخواهی می پردازد، اما منافق همه روزه بدی می کند، و به عذرخواهی می پردازد.
جمعه ٠١ شهريور ١٣٩٨
منو اصلی
حکم عقیم کردن دائمی
 
در مواردى كه حاصل حاملگى، به وجود آمدن جنين داراى نقص يا بيمارى ژنتيكى است، آيا مى‏توان زن يا مرد را عقيم كرد؟

آيات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل، نورى، وحيد: خير، عقيم كردن جايز نيست. امام، استفتاءات، ج 3، جلوگيرى از باردارى، س 22 ؛ بهجت، احكام پزشكى، ص 40 ؛ نورى، استفتاءات، ج‏1، س 961 ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 2، س 1320 و دفتر: صافى و وحيد.
آيةاللَّه تبريزى: اگر اين كار باعث زيان جدى (مانند قطع عضو) شود و يا نگاه و لمس حرام را به دنبال داشته باشد، حرام است و در غير اين صورت، بنا بر احتياط واجب جايز نيست. تبريزى، صراط النجاة، ج 5، س 995 و ج 9، س 914 و 915.
آيات عظام سيستانى و مكارم: در فرض ياد شده، عقيم كردن اشكال ندارد. سيستانى، توضيح‏المسائل، احكام كنترل جمعيت، م 72 ؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 1519.
آيةاللَّه خامنه‏اى: اگر اين كار به انگيزه (-(و )-)غرض عقلايى انجام گيرد و زيان جدى (مانند قطع عضو) نيز در بر نداشته باشد و باعث نگاه يا لمس حرام نشود، اشكال ندارد. خامنه‏اى، اجوبه، س 1254 و 1256. (احكام ويژه بانوان، سيدمجتبي حسيني، كد: 245/500032)